על סודה ובריאות

תוכן ממומן

קרדיט לתמונה: pixabay

על סודה ובריאות

האם סודה זה בריא? מה ההבדל בין מים מוגזים למי סודה? מה המומחים אומרים לגבי שתיית סודה כחלופה למשקאות הממותקים? איזה סודה כדאי לנו לשתות?

יש הרבה מאוד מיתוסים הקשורים למי סודה, לכן הגיע הזמן לנפץ חלק מהמיתוסים השגויים. כך לדוגמה, אחת הטענות היא שמי הסודה חומציים לכן הם גורמים להפרעות במערכת העיכול. מיתוס נפוץ נוסף הוא ששתיית סודה גורמת לנזקים קשים לשיניים. בשנים האחרונות המיתוסים הללו נופצו על ידי החוקרים, וכיום כולם יודעים כי המשקאות הממותקים הם אלו שמזיקים לבריאות האדם וכי הסודה מהווה תחליף ראוי לשתייה הקלה והעשירה בסוכר או בממתיקים מלאכותיים.

מה זה בכלל סודה?

מקור המילה סודה הוא מאבקת סודיום ביקרבונט, אותה אבקה שאנו מכירים בשם אבקת סודה לשתייה. האדם הראשון שיצר משקה סודה הוא ג’וזף פריסטלי שעבד במשלת בירות בלידס. פריסטלי מצא שיטה להמסת פחמן דו חמצני במים, כאשר הוא חיפש דרך ליצירת חומר שיחסל עכברים. פריסטלי טעם את המים התוססים והחל להציע לקולגות שלו לטעום מהמשקה המרענן והמרווה. במקביל להמצאה שלו, הכימאי הבריטי טוברן ברגמן המציא שיטה להפקת מי סודה, ותוך זמן קצר המשקה הפך לנפוץ בכל העולם.

את מי הסודה מפיקים במפעלי משקאות תעשייתיים באמצעות המסת פחמן דו חמצני דחוס אל תוך המים. כאשר פותחים בקבוק או פחית סודה הלחץ משתחרר בעקבות החשיפה לאוויר והגזים מתחילים לצאת מהתערובת הממיסה ואנו נהנים מהבועות בחך וגם מהמראה שלהן בכוס השתייה.

האם סודה זה בריא?

המחקרים האחרונים והעדכניים ביותר מוכיחים כי סודה נחשבת למשקה בריא, ומיתוסים שנויים במחלוקת נופצו והוכחו כשגויים. נכון, מי הסודה והמים המוגזים הם מעט חומציים, אך בהשוואה לחומציות של משקאות ממותקים רמת החומציות של מי הסודה נמוכה באופן משמעותי, בדרך כלל 3PH עד 4PH. מערכת העיכול שלנו מסוגלת לטפל ברמת חומציות זו ללא בעיה ונזקים, לכן אין צורך לחשוש מהמשקה הפופולרי.

בנוסף על כך, לא מעט חוקרים טענו במשך השנים כי שתיית סודה מזיקה לשיניים וגורמת להרס ולעששת. בפועל, אלו נזקים הנגרמים ממשקאות ממותקים ולא ממי סודה.

במחקרים העדכניים החוקרים הוכיחו את היתרונות של הסודה לבריאות האדם. היתרונות המרכזיים של שתיית סודה הם:

  • מי סודה אינם מכילים קלוריות ואין בהם סוכר או ממתיק מלאכותי.
  • אנשים רבים מתקשים לשתות מספיק מים ביום, ומי הסודה מאפשרים להם להרוות את הגוף במספיק נוזלים.
  • סודה יכולה להרגיע כאבי בטן, בחילות וקלקול קיבה.
  • איזון רמת הסוכר בדם.
  • שתיית כוס סודה לפני הארוחה יוצאת תחושת שובע לכן אוכלים פחות ואפשר לשמור על משקל תקין.

היתרון המרכזי במעבר לסודה הוא הפחתה ניכרת של צריכת משקאות מוגזים ממותקים ומיצים עשירים בסוכר. המשקאות הממותקים גורמים להשמנה, לנזק לשיניים ולבעיות נוספות כמו סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, לכן מומלץ לעבור לשתיית סודה ו/או מים מוגזים, וכדאי להרגיל גם את הילדים לשתיית סודה במקום משקה ממותק.

בנוסף על כך, רוב האנשים, כולל ילדים ובני נוער, לא מגיעים לכמות המים המומלצת ליום. כאשר רוכשים בר מים עם סודה לבית כולם מתחילים לשתות יותר מים, וניתן להמתיק את המים המוגזים עם פלח פרי, וכך מפסיקים לקנות שתייה קלה וממותקת ושומרים על בריאות בני המשפחה.

מה ההבדל בין מים מוגזים לסודה?

את מי הסודה מייצרים במפעלי משקאות באמצעות תהליך הגזה בלחץ והמסת פחמן דו חמצני במים, ובתהליך זה מסירים מהמים מלחים ומינרלים. מים מוגזים הם מים העוברים תהליך הגזה טבעי ומדוד, רגע לפני ששותים אותם.

 

מחפשים על סודה ובריאות ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך