אוסטאופורוזיס – בריחת סידן

Medicine doctor hand working with modern computer interface as medical concept

בעשור השלישי לחיינו אנו מגיעים לכמות העצם המרבית בגוף, וכמו כמו כל דבר בגופנו- גם העצם מתחילה להתדלדל. ככל שאנו מתבגרים העצמות שלנו הופכות להיות דחוסות פחות וחשופות יותר לשברים. הגורם העיקרי הוא בריחת סידן מהעצמות, מצב שיכול בסופו של דבר לגרום למחלת האוסטאופורוזיס, בריחת סידן שגורמת לעצמות חלשות ושברים לא צפויים.

ככל שאנו מתבגרים ומזדקנים כמות העצם יורדת באופן הדרגתי, בעיקר אצל נשים בתקופת גיל המעבר בו הן חוות שינויים הורמונאליים, כגון ירידה בייצור הורמונים והפסקת המחזור החודשי אשר מגבירים את איבוד מסת העצם. אמנם קצב איבוד המסה הינו איטי יחסית, אך עם השנים מדובר בהצטברות משמעותית. במקביל שינויים במבנה העצמות מגדילים את הסיכוי לשברים פתאומיים.

מה הם הגורמים וקבוצות הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס?

אסטאופורוזיס היא הסיבה הכי שכיחה לשברים בגיל מבוגר.

לנשים, יש סיכוי גבוה יותר לחלות במחלה הן בגלל עצמות עדינות יותר, תוחלת חיים ממוצעת ארוכה יותר ושינויים הורמונאליים שעוברים על גופן בעיקר בתקופת גיל המעבר.כ40% מנשים אשר המחזור החודשי שלהן הפסיק בגיל יחסית מוקדם , גופן מייצר פחות מהורמון האסטרוגן אשר תפקידו להגן על העצמות, ולכן סיכוין לחלות באוסטאופורוסיס גדל והן תחוונה שבר אוסטאופורוטי בחייהן.

הגיל גם הוא מהווה גורם למחלה, שכן אחרי גיל 30 ישנה ירידה הדרגתית וטבעית במסת העצם ואנשים מבוגרים יותר (בעיקר בגילאי 60 פלוס) בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה.כ25% מהגברים מעל גיל  60  יחוו שבר אוסטאופורוטי בחייהם.שליש משברי הירך האוסטואופורוטים קורים אצל גברים.

אחד מכל 5 שברי ירך ילווה בתמותה בשנה הראשונה לאחר השבר ! כאשר שיעור התמותה גבוה יותר אצל גברים מאשר נשים . הסיכון לתמותה לאחר שבר בירך בשלושת החודשים הראשונים הוא פי 5-8 מאשר באוכלוסיה. שנה לאחר שבר בירך , רק 20% חוזר למצבו טרם השבר.

גם משקל ומבנה גוף הינם גורמי סיכון, שכן אנשים נמוכים ובעלי מבנה גוף קטן הם בעלי עצמות קטנות ועדינות יותר ולכן נמצאים גם הם בקבוצת הסיכון.

כמו מחלות רבות, גם התורשה משחקת תפקיד עיקרי, במידה ויש במשפחה אנשים אשר סובלים מאוסטאופורוזיס, הסיכוי לחלות בה עולה בהתאם.

 גורמים נוספים להופעת המחלה הם: צריכה מופרזת של משקאות אלכוהוליים ומשקאות המכילים קפאין, מאכלים עתירי נתרן המפריעים לספיגה מרבית של הסידן בגוף, עישון, הפרעות אכילה כגון אנורקסיה ובולמיה, פעילות יתר של בלוטת התריס ואף נטילה ממושכת של תרופות כמו סטרואידים.

מהם התסמינים? איך נדע שחלינו?

לפי רשימת הגורמים וקבוצת הסיכון נראה שכל אדם הוא בעל פוטנציאל אפשרי לחלות באוסטאופורוסיס ולכן יש להיות ערניים לשינויים ולתסמינים בעיקר בגילאים מבוגרים.

מחלת ה האוסטאופורוזיס נחשבת מחלה “שקטה” מכיוון שהיא מתפתחת בהדרגה, ללא תסמינים בולטים או כאבים. התסמין העיקרי של המחלה הוא הנטייה לשברים פתאומיים ורבים, דבר היכול להתגלות לאחר שנים של מחלה ובגילאים מאוחרים יחסית. האבחנה של אוסטאופורוזיס נעשית על סמך היסטוריה של שברים אוסטאופורוטים או על סמך צפיפות עצם נמוכה בבדיקת צפיפות עצם.

מעבר לשברים פתאומיים, המחלה עלולה לגרום לעקמת, אובדן גובה, כאבים מתמשכים בתנועה ואף בשכיבה ויכולה להגיע עד למצב שמחייב ניתוחים קשים ואשפוזים ממושכים.

מיקום השברים העיקרי הוא בעמוד השדרה, צוואר הירך והזרועות . בשלב מתקדם של המחלה גם החלקה או נפילה קטנה יכולה לגרום לשבר בעמוד השדרה(שבר בצלעות בשל עיטוש).

אבחון מוקדם מסייע בטיפול:

כפי שאי אפשר לחזות את המחלה, גם לא ניתן לרפא אותה. הטיפולים הקיימים היום בשוק יכולים להאט את התהליך של בריחת הסידן אבל לא לעצור אותו לגמרי ולכן אבחון מוקדם וטיפול מניעתי הוא חשוב ביותר על מנת למזער את נזקי המחלה.

גם אנשים אשר לא הגיעו לגיל המעבר, אך נמצאים בקבוצת סיכון, מומלץ שייגשו לבדיקה אצל הרופא המטפל וזה יחליט אם יש לבצע בדיקת צפיפות עצם לזיהוי ואבחון המחלה. לנשים אשר עברו את גיל השישים מומלץ לבצע בדיקת צפיפות עצם כל חמש שנים ולגברים אשר נמצאים בקבוצת סיכון מומלץ לבצע את הבדיקה אחת לחמש שנים כבר מגיל חמישים.

כמו כן אנשים אשר סבלו בעבר משברים רבים, בעלי רקע משפחתי של המחלה, בעלי משקל גוף נמוך, נוטלים תרופות קבועות לאורך זמן או מרותקים למצב של ישיבה או שכיבה עקב פציעה/מחלה- מומלץ להגיע לבדיקה ואבחון מוקדם של המחלה.

ככל שמאבחנים מוקדם יותר את המחלה גדלים הסיכויים לעצור את דלדול העצם ובריחת הסידן ולמנוע כאבים ושברים מיותרים.

הטיפול המקובל באוסטאופורוזיס מתחיל באיזון של הסידן ורמת ויטמין D בדם .

כמו בכל מחלה, הטיפול הטוב ביותר שיש לרפואה להציע הוא מניעה! אורח חיים בריא, כזה שמחזק את העצמות עם תזונה עשירה בסידן יעזרו לחזק את הגוף ואת העצמות ולמנוע את התפתחות המחלה.

פעילות גופנית- חשוב להקפיד על פעילות גופנית שמפעילה את השרירים באופן קבוע כמו הליכה, ריצה מתונה ואף פעילות אירובית. כמו כן פעילות ספורטיבית של העמסת משקל על השרירים מחזקת אותם ואת העצמות.

תזונה מאוזנת- תזונה מאוזנת חשובה ביותר בגילאים מאוחרים, בעיקר כזו עתירת סידן וויטמין די. ההמלצה היא לצרוך מינימום 1200 מ”ג סידן ביום.

תוספי תזונה ותרופות- את הכמות הנדרשת של סידן וויטמין די לא תמיד ניתן לקבל דרך מזון, ולכן כאשר ישנה ירידה משמעותית במסת העצם מומלץ להתחיל ליטול טיפול תרופתי מונע ותוספי סידן למיניהם.

כיום השוק מציע מגוון תרופות ותוספים אפשריים:

הטיפול התרופתי המקובל להפחתת שברים כולל תרופות המעכבות פרוק עצם(ביפוספונאטים) ותרופות בונות עצם.

תרופות המעכבות פרוק עצם קיימות משני סוגים : ביפוספונטים (מקסיבון , אלנדרונט, פוסלן) והורמונים תחליפיים (אויסטה). מטרת הביספוספונאטחם הוא לטיפול ומניעה של אוסטואופורוזיס , לעומתם ההורמונים התחליפיים  מטרתם הקלת סימפטומים של גיל המעבר אבל נמצאו יעילים גם כמונעי שברים .

בנוסף קיימת אפשרות של פרוליה(דנוסומאב)- זריקה תת עורית הניתנת פעמיים בשנה ומעכבת את תהליך פירוק העצם.

אפשרות נוספת הינה תרופות הבונות עצם כגון פורטאו:תרופה נוספת שניתנת בזריקה תת עורית פעמיים בשנה היא תרופת פורטאו שמחקה את הפעילות של הורמון הפרא תירואיד ומגבירה את הקצב של בניית העצם.

בשנים האחרונות נכנסה לשוק תרופה חדשה בשם פרוטלוס המגיעה בצורת אבקה שנמהלת במים, במקביל לעיכוב ספיגת העצם מגבירה את הייצור שלה על ידי חיקוי של פעילות הסידן בגוף וסתימת “חורים” במקומות בהם הסידן לא נספג או חסר.

תוספי סידן הם חלק חשוב במניעה ובטיפול:

 

מכיוון שאין חשיבות למקור קבלת הסידן ואחוזי ספיגת הסידן בגוף זהים כאשר מדובר בסידן מן החי והצומח ולסידן מתוספים- ההמלצה הינה ליטול תוספי סידן עוד טרם התפתחות האוסטאופורוסיס על מנת לחזק את העצמות, להגדיל את צפיפות העצם ולהגביר את ספיגת הסידן בגוף על מנת למנוע את התפתחות המחלה והיחלשות העצמות.

כיום קיימים שלושה סוגי סידן עיקריים בשוק הנמכרים בתוספים: סידן ציטראט, סידן גלוקונט וסידן קרבונט.

בעוד סידן גלוקונט אינו מגיע בנפרד אלא בתוספת סידן ציטראט וקרבונט שני הסוגים האחרונים נמכרים כתוספים נפרדים. סידן -ציטראט מכיל כ 200-300 מ”ג סידן בטבליה אחת ומתאים בעיקר לאנשים הסובלים מבעיות עיכול, שכן ניתן ליטול אותו גם על קיבה ריקה ורמת הספיגה שלו אינה תלויה במזון. סידן קרבונט הינו תוסף הסידן הנמכר ביותר כיום בשוק העולמי והמומלץ ברוב קופות החולים, הן מבחינת בדיקות מחקריות שהוכיחו שהוא אכן יעיל במניעת שברים והעלאת צפיפות עצם והן מבחינת העובדה שטבליה אחת מכילה כ 500-600 מ”ג סידן.

בנוסף לשלושת התוספים המוכרים בשוק, לאחרונה נבדק מחקרית גם הדניסטי- תוסף סידן אמורפי אשר מבוסס על ביו מינרל ייחודי. במחקר קליני שבוצע בנשים בגיל המעבר מצא שהסידן האמורפי, במידה ונילקח על קיבה ריקה, נספג בגוף  עד פי 4.6 יותר מהספיגה הממוצעת של תוספים הקיימים כיום, שעומדת על 30-40% מכל טבליה.

לפני נטילת תוספים וכמובן לפני נטילת תרופות חשוב להגיע לבדיקה וייעוץ אצל הרופא המטפל ולקבל הדרכה והכוונה על המוצר המתאים ביותר- מבחינת ריכוז סידן , אחוזי ספיגה והתאמה אישית לכל מטופל.

בנוסף לנטילת התרופות והתוספים חשוב להקפיד על אורח חיים בריא ולבצע בדיקת צפיפות עצם אחת לשנתיים על מנת להיות במעקב קבוע אחר כמות מסת העצם בגוף.  אמנם לא ניתן למנוע לגמרי את המחלה אך עם הקפדה על תזונה נכונה, פעילות גופנית ונטילת תוספים ניתן לחיות איתה ללא כאבים מיותרים ולמנוע שברים פתאומיים ובמידת הצורך לקבל תרופה חזקה יותר להאטת התהליך והקלה על הכאב.

ד”ר יגאל בלום סגן נשיא מו”פ באדיבות

מחפשים אוסטאופורוזיס – בריחת סידן ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך