קרעים ברשתית (Retinal Tears) – למה זה קורה ואיך מטפלים?

תוכן ממומן

קרדיט FREEPIK

קרדיט FREEPIK

רשתית היא שכבה דקה של רקמה רגישה לאור המצפה את החלק האחורי של חלל העין. קרע ברשתית הוא בעיה חמורה מסכנת ראייה הזקוקה לבדיקה וטיפול דחופים. זהו קרע ברירית הרשתית שנוצר ממתיחה של הג’ל הזגוגי הנגרמת מדליפת נוזל מהג’ל אל מתחת לרשתית מה שגורם להתרוממותה.

ככל שאנו מתבגרים, הג’ל הזגוגי שממלא את העין מתחיל להתכווץ ולאבד את מרקמו המוצק התומך ברשתית. כאשר הג’ל מתנוון ומתכווץ, הוא בדרך כלל נפרד מהרשתית שבה תמך. לפעמים, הג’ל עלול להיצמד לרשתית ולמשוך אותה יחד איתו ובכך לגרום למצב של קרעים ברשתית העין. רשתית קרועה גורמת לעתים קרובות למצבים חמורים יותר כמו היפרדות רשתית, שבה הרשתית מורמת ונפרדת מהחלק האחורי של העין.

סימפטומים: קרע ברשתית הוא נטול כאבים ולפעמים א-סימפטומטי, אולם בדרך כלל קיימים תסמינים כגון:

  • גופיפים צפים (floaters) רבים בצורת נקודות שחורות קטנות שנעות עם תנועות העיניים, שערות, זבובים או קורי עכביש.
  • הופעת צל או וילון אפור בשדה הראייה ההיקפי.
  • הופעה פתאומית של הבזקי אור. לעתים קרובות מדובר בהבזקי אור קצרים מאוד הבולטים במיוחד בתאורה כהה או עמומה.

גורמי סיכון: בעוד שרוב מקרי קרע ברשתית מתרחשים באופן ספונטני עקב תנועה ומשיכה של הג’ל בתוך העין, תנאים מסוימים עשויים להוביל לקרע ברשתית.

  • קוצר ראייה בחומרה גבוהה , מכיוון שרשתיות קצרות רואי נוטות להיות דקות מאוד.
  • Lattice degeneration- היצרות הרשתית, במיוחד לאורך הקצוות החיצוניים שלה.
  • היסטוריה משפחתית של היפרדות רשתית.
  • טראומה או פציעה משמעותית בעין.
  • ניתוח עיניים קודם, כגון הסרת קטרקט או גלאוקומה.

כדאי גם לקרוא: רטינופתיה סוכרתית – NPDR \ PDR – מה זה רשתית סוכרתית וכיצד מטפלים בזה?

אבחון: במידה וקיימים סימפטומים של קרע ברשתית, חשוב לראות רופא עיניים, רצוי מומחה רשתית, ללא דיחוי. אבחנה של קרע ברשתית דורשת הרחבת אישונים באמצעות טיפות ובדיקת הרשתית.

טיפול: ברוב המקרים בהם מאובחן קרע ברשתית נדרש ניתוח שמטרתו לאטום את קצות קרע הרשתית ולמנוע מהנוזל בתוך העין לחמוק מתחת לרשתית דרך הקרע. יש שתי דרכים שבהן מנתח העיניים יכול לתקן את הקרע ברשתית.

פוטוקואגולציה (Photocoagulation) – שימוש בלייזר כדי להקיף את הקרע ברקמת צלקת האוטמת את הקרע על ידי ריתוך קצותיו לקיר העין.

טיפול בהקפאה (cryopexy) – הקפאה של הרשתית המקיפה את הקרע, ליצירת רקמת צלקת המעגנת את הרשתית לחלקה האחורי של העין.

מחפשים קרעים ברשתית (Retinal Tears) – למה זה קורה ואיך מטפלים? ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך