פתרונות הטבעיים לכאבי ראש

Medicine doctor hand working with modern computer interface as medical concept

כאבי ראש מהווים בעיה שכיחה שאיש אינו חסין מפניה. כולנו חווינו כאב ראש כזה או אחר, ומעריכים כי אחד מכל עשרה אנשים נוטה לסבול ממיגרנה של-ממש. הסיבות לכאבי ראש הן רבות ומגוונות, אך בטרם נציע אפשרויות למניעה וטיפול טבעי בהן, חשוב לשרטט את גבולות הגיזרה, כלומר מצבים בהם כאב הראש הוא למעשה ביטוי משני של בעיה דחופה, איתות לצורך בבירור ובטיפול מיידיים, מה שבעגה הרפואית מכונה “דגל אדום”. חשוב גם להדגיש, כי לא כל כאב ראש דורש בירור רפואי נמרץ. ועדיין, במידה ויש כאב ראש פתאומי, שהוא עז וחריג מאד בעוצמתו, או כזה המלווה בחולשת גפיים, הפרעות בדיבור או בהבנה, בלבול או הפרעות ראייה – יש להגיע למוקד רפואי ולבצע בירור מקיף, שכן יתכן שמדובר באירוע מוחי, ובמצב שכזה חלון ההזדמנויות הוא מוגבל ויש לנצלו מיידית. גם כאשר אין מדובר בכאב חריג ואקוטי, אלא בכאב ראש שחומרתו עולה באופן הדרגתי ולאורך מספר שבועות, דורש המצב הפרוגרסיבי הזה בירור באמצעות אמצעי הדמיה. כמו כן, יש לבדוק האם כאב הראש נובע מיתר לחץ תוך-גולגולתי, כאשר הוא מעיר משינה או מחמיר במאמץ, או במידה ויש תסמינים נוירולוגיים כגון פרכוסים או כפל ראייה. יתכן שכאב הראש מבטא נזק שאירע בעקבות טראומה.

כאשר כאב הראש הוא ממקור ראשוני, כלומר גם כאשר אינו מעיד על פגיעה בכלי דם מוחיים או בגידול, הוא עודנו אחת הבעיות השכיחות בקליניקה הקונוונציונלית, וגם בטיפול ההומאופתי. ובהתאמה, קיימים טיפולים הומאופתים רבים, למעשה, ידועים לא פחות מאלף ומאתיים טיפולים הומאופתיים שונים המופקים מן הטבע, ובהם צמחים, מינרלים וכדומה הניתנים במינונים מאד עדינים כדי לעזור למערכות הגוף לתקן את עצמן.

בטיפול הומאופתי ניתן לעבוד בשני אפיקים במקביל, להעניק סיוע אקוטי לסובלים מכאב ראש – ולטפל לעומק בנטייה הכרונית לפתח כאבי ראש.

 

מה עושים בהומאופתיה?

ראשית מבררים את כל הפרטים במלואם באנמנזה, קרי מקבלים  את מירב המידע על פרק הזמן בו החלו כאבי הראש, עוצמתם, אפיונם (הולמים, דוקרים, פועמים וכדומה), מיקומם ותדירותם. תמיד נבדוק את ההקשר שבו כאב הראש מופיע. האם הילד מתלונן על כאבי ראש ביום ראשון בבוקר עם תום סוף השבוע, או רק בשיעורי החשבון? האם המיגרנה מופיעה אצל האישה סמוך למחזור? האם האישה הזו לוקחת גלולות, ומאיזה סוג? ההקשבה הפעילה והערנות לניואנסים מלמדת אותנו מה מבטא כאב הראש, וכיצד לפענח את “הסיפור שמאחורי הסיפור”. תמיד נתייחס להיבטים נפשיים. האם בזמן כאב הראש נחוש הקלה רגשית, כי הצלחנו לדחות מעלינו התמודדות בלתי-נעימה בתואנה

 “מוצדקת”? אולי דווקא נעמוד על המשמר כי נרגיש פגיעים יותר? כל אדם מפתח אסטרטגיות משלו כדי להתמודד עם הקשיים, ולפעמים גם תופעות פיזיות הן חלק מההתמודדות הזו, חלקית ו”בלתי-יעילה” ככל שתהיה.

אי אפשר להקיף במסגרת שיחה שכזו אלף ומאתיים טיפולים מגוונים, ולכן מודגשת החשיבות שבפנייה להומאופת או הומאופתית החברים באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית, אשר עברו הכשרה מקיפה והם בוגרי ליווי קליני. ההתאמה של הטיפול היא אישית ומדוקדקת, ויכולה להעניק הקלה מיידית לביטוי האקוטי של הכאב כמו גם לטפל בנטייה העמוקה יותר. כאמור, הסיבות הפוטנציאליות הן רבות – בין אם מדובר בבעיה הורמונלית, אלרגיה למזון מסוים, נטייה לסינוסיטיס, הרגלי יציבה קלוקלים, תגובה נפשית לקשיים הנחווים בנקודת זמן וכיוצא באלה.

מעבר לכך, מספר עצות הקשורות במניעה וברפואה טבעית באופן כללי, שתמיד ניתן להפיק מהן תועלת:

  • תזונה: מאות מחקרים מלמדים כי אלרגיה למזון מתבטאת לעתים תכופות בכאב ראש. המזונות האלרגניים השכיחים ביותר הם כאלה המכילים מונוסודיום גלוטמט, שוקולד וממתקים בכלל (וכן ממתיקים מלאכותיים, שהגרוע מביניהם הוא אספרטם), ביצים, פירות הדר, תוספים מלאכותיים וניטריטים וכן חיטה ומוצריה. רגישות לגלוטן אינה מתבטאת אך ורק בבעיות עיכול בקרב המאובחנים עם גלוטן, והפחתה במוצרי חיטה יכולה לסייע לא-מעט. הוא-הדין גם ביחס למוצרי חלב פרה (כן, אפילו גלידות..). לא כולם סובלים מרגישות קיצונית ללקטוז, ואפילו רגישות “מתונה” יכולה להתבטא ככאבי ראש. שנית, חשוב להקפיד על שתייה מספקת ועל ארוחות סדירות, להפסיק צריכת קפאין או למעט בה ככל שניתן.
  • מבחינת אורח חיים חשוב להקפיד על שינה מספקת במחזורי שינה נורמליים ולהימנע ממאמץ גופני קיצוני.
  • מה ניתן לעשות במישור המיידי, בפרט כאשר כבר ידוע בציבור הרחב מהם נזקיהם של משככי כאבים המכילים איבופרובן? ובכן, עיסוי של האיזור שמתחת לגבות עוזר בהפרשת משככי כאבים טבעיים, שימוש ברטיות חמות או קרות (לפי ההעדפה האישית).
  • מאת רחל שבי, עורכת כתב העת ‘זמנים הומאופתים’ של האגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית 

מחפשים    פתרונות הטבעיים לכאבי ראש ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך