טיפול בשטפי דם

תמונה:יחצ

כל מכה חיצונית בגוף עלולה לגרום לחבורה- פציעה מקומית ממכה כלשהי ללא חתך העור. התגובה הטבעית של הגוף לטראומה של המכה היא כאב, הופעת שטף דם פנימי, ותיתכן גם נפיחות מקומית דלקתית. 

שטף דם פנימי – המטומה – מעיד על דימום פנימי בגוף- כאשר המכה פגעה בכלי הדם והדם יצאה מהם, אך אין חתך הגורם להם לצאת מהגוף לגמרי.

סימנים כחולים בעור- למה הם נוצרים?

מכות קלות, נפילה, ואף תאונת דרכים קשה עלולה לגרום חבלה לאיברים הפנימיים של הגוף וליצוא קרע באיברים ובכלי הדם. כל עוד מדובר במכה קטנה – ייווצר במקום סימן כחול אשר יעבור במהרה ואינו מוגדר במצב רפואי שדורש התערבות מיידית.

הסיבה להיווצרותם סימנים כחולים היא היכולת של הדם להיקרש ולכן לאחר הפגיעה בכלי הדם, הדם אכן מתפשט מתחת לעור אך נקרש ואינו ממשיך להתפשט- מצב רפואי המוגדר המטומה ולרוב נגרם ממכה מקומית, נפילה או מעידה או פעולה כירורגית בעור.

איך מטפלים בסימנים כחולים?

כל עוד מדובר בסימן מקומי שדוהה עם הזמן ולא מתפתח או ממשיך דימום פנימי שיש לעצור במיידית ולטפל בו- אין מקום לדאגה. זה אמנם לא מסוכן אבל זה בהחלט לא נעים עד כואב מאוד.  

מיד לאחר קבלת מכה מומלץ להניח קרח על המקום ולקרר אותו על מנת להקטין את הנפיחות ולהגדיל את הסיכויים למניעת סימן כחול. לאחר מכן מומלץ להמשיך עם קומפרסים קלים בכדי לקרר את המקום ולצמק את כלי הדם שנפגעו.

הסבתות תשמחנה לספר לכם על השימוש בפטרוזיליה, כרוב (ידוע כסופח נוזלים) ואפילו ביצה לא מבושלת כאמצעים למניעת הופעתם של סימנים כחולים. ניתן להשתמש בין היתר גם בצמחי מרפא שונים המוכרים ונמצאים בשימוש גם ברופאה הקונבנציונאלית וגם ברפואה האלטרנטיבית.

כמובן, למעוניינים לחסוך זמן ובטיפול מידי, ישנם תכשירים ומוצרים שונים בשוק שתפקידם להקל על כאבים עקב מכות יבשות ולהעביר במהירות הופעתם של סימנים כחולים, כשהעדיפות היא להשתמש במיצוי לרוב בג’ל (אינו דביק ואינו מכתים, קל לספיגה)  המכיל תרכובות טבעיות המכילות קומפלקס צמחים הפועלים יחד בסינרגיה כל אחד ותכונותיו כקירור, אלחוש, ואנטי דלקתיות.

להלן פירוט על 3 צמחי מרפא מובילים בטיפול בחבלות ותוצאותיהם:

ארניקה מונטנה– צמח שכדאי מאוד שתכירו- שכן הוא מוכר לרפואה ולרוקחות כבר שנים ונמצא כראוי לשימוש ברפואה המודרנית הקלאסית כמרפא ומקל על כאבי מפרקים, כאבי שרירים וגם כאבים ממכות יבשות. כמו כן הוא מסייע להפגת “סימנים כחולים” בגוף הם שטפי הדם. הצמח מקובל מאוד ברפואה הקלאסית ומשתמשים בו רבות בתכשירים הזמינים על מדף הרוקח (ללא מרשם) בזכות בטיחותו ויעילותו. הדרך הקלה ביותר לאתרו הינו בכך שרוב המוצרים המכילים את הצמח גם נושאים את שמו. 

תרכובת מנטה – כולנו מכירים את צמח המנטה הריחני שמשתמשים בו לרפואה, קוסמטיקה ומאכל. הרכיב הדומיננטי בכל צמחי המנטה הוא רכיב המנטול, רכיב פופולארי ביותר בתחום הרפואה. הוא מקטין את תחושת הכאב, מקרר את המקום, ומגדיל את חדירת החומרים הפעילים דרך העור.  במנטה קיימים רכיבים נוספים הדומים למנטול ביניהם המנטיל לקטאט (המופק מהמנטול) בעל תכונות דומות למנטול אך תכונות נוספות של קירור מיידי וממושך של המקום הפגוע.

תבלין הציפורן- כבר במאה ה-17 וה-18 וסביר להניח שעוד לפני אנחנו יודעים שהשתמשו בתבלין הציפורן לא רק לאפייה ובישול אלא כמאלחש כאבים מקומי (בעיקר לכאבי שיניים) כיום משתמשים בשמן הציפורן בצורה מרוכזת לטיפולים שונים ומניעת דלקות של קרומים ריריים. השמן מכיל רכיב מחט ומפיג דלקות ולכן נהדר להפחתת הנפיחות לאחר קבלת מכה.

מאת : בן שמעון יונתן  – רוקח, חברת פלוריש

מחפשים טיפול בשטפי דם ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך