שיגרת חיים בצל הקורונה: משלוח נוסף של מכשירי סופיה לבדיקות קורונה מהירות נחת אמש בישראל

בדיקת קורונה מהירה, התמונה באדיבות סופיה ישראל - 3

ברחבי ארצות הברית כבר פועלים כ – 55 אלף מכשירים

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם מחוץ לארצות הברית בה נפרסה הטכנולוגיה

לאחרונה הצטרפו עוד מדינות וכבר מתבצעות כ – 2 מיליון בדיקות בעולם בשבוע

מסתמן כי השגרה שאחרי פתיחת הסגר השני תתבסס על בדיקות קורונה מהירות היכולות לסייע מול ההתפרצות המהירה מאוד של הנגיף. משלוח חדש ונוסף הכולל כ – 30 מכשירים מתקדמים של בדיקת סופיה לזיהוי קורונה נחת אמש בישראל, הישר מתאגיד קווידל האמריקאי. בכך הושלמה הגעתם של 300 מכשירים בהזמנת משרד הבריאות. ברחבי ארצות הברית כבר פועלים כ – 55 אלף מכשירים וישראל היא המדינה הראשונה בעולם מחוץ לארצות הברית שקיבלה את הטכנולוגיה וכבר מפעילה אותה. הודות לסופיה ולפעולות נוספות שננקטו, עברה מדינת ישראל ממצב של מחסור אקוטי בבדיקות למצב של נגישות מקסימלית. לאחרונה הצטרפו עוד מדינות כמו בריטניה, צרפת, אירלנד, הולנד, דנמרק, גרמניה וסלובניה, כך שבכל שבוע כבר מתבצעות ברחבי העולם כ – 2 מיליון בדיקות סופיה. משרד הבריאות האמריקאי ה – NIH חתם לאחרונה על הסכם ייצור עם תאגיד קווידל, הכולל מענק של 71 מיליון דולר אשר ניתן במטרה להרחיב את כושר הייצור לקצב של 4 מיליון בדיקות בשבוע.

 

מדובר בטכנולוגיה חדשה ופורצת דרך אשר אושרה לאחרונה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA ומשרד הבריאות, המאפשרת לבצע כ – 40 בדיקות בשעה ולקבל תשובה במקום תוך 15 דקות ללא תלות במעבדה או צורך בשינוע דגימות. סופיה היא בדיקת האנטיגן הראשונה בעולם לזיהוי קורונה שה – FDA  האמריקאי אישר ובשבועות האחרונים כבר נפרסו בארץ מכשירים בבתי אבות, דיור מוגן ומוסדות גריאטריים במסגרת פרויקט מגן אבות ואימהות. עלות הטכנולוגיה של סופיה היא כשליש מעלות בדיקת מעבדה רגילה, ללא הוצאות שינוע דגימות או השקעת משאבים למבנה. לצורך הכנסתה לארץ בתוך מספר שבועות, הוקם מערך של כ –  2,500  אנשי צוות רפואי שעברו הדרכה ללא כל השקעה כספית נוספת.

 

מטוס תובלה מקליפורניה לישראל

על מנת להמשיך ולספק את 300 המכשירים לטובת מדינת ישראל, המריא השבוע ממטה תאגיד קווידל (Quidel) בקליפורניה מטוס תובלה כשהוא נושא בבטנו כ – 30 מכשירי סופיה (Sofia) חכמים. עם נחיתתו הובאו המכשירים למרכז הלוגיסטי במודיעין ומשם יופצו לעוד בתי אבות וגם למרפאות שרותי בריאות כללית, מכבי שרותי בריאות, קופת חולים מאוחדת, לאומית שרותי בריאות, לצבא, למשטרה ולשירות בתי הסוהר תוך התממשקות עם מערכת המחשוב של משרד הבריאות. מתחילת פעולתה בישראל כבר בוצעו בעזרת סופיה כ – 70 אלף בדיקות מהירות ובשבועות הקרובים מספר הבדיקות עתיד לצמוח ל-200 אלף. הודות לביצועים המואצים של סופיה ניתן כיום לאתר יותר חולים בשלב מוקדם תוך 15 דקות, לקטוע את שרשרת ההדבקה, לנהל חיי שגרה בטוחים בצל הנגיף ולמנוע סגר שלישי.

 

כוח עזר למערך המעבדה ללא צורך בשינוע דגימות

אין עוררין על כך שבדיקות הקורונה הרגילות שנעשות במעבדות הן בעלות דיוק גבוה יותר, אך בנוסף לעלות הגבוהה ביחס לטכנולוגיה של סופיה, תהליך הפענוח שלהן ממושך, כך שהנבדקים ממתינים מספר ימים והתשובות מתקבלות על חולים בדיעבד. הימים האלו הם קריטיים שכן ביומיים עלול אדם שנדבק בקורונה להפוך לכזה שמדביק אחרים. סופיה אינה מיועדת להחליף את בדיקות המעבדה אלא לשמש כמענה מהיר תוך ניצול יתרונות הטכנולוגיה. כשכל העולם עדיין בעיצומו של משבר הקורונה וברור לכולם שקצב השימוש בבדיקות המהירות הוא נשק יעיל בהתפרצות, סופיה מאפשרת לבצע כ – 40 בדיקות בשעה ללא תלות במעבדה או צורך בשינוע דגימות.

 

טכנולוגיה חדשה עם תהליכי תיקוף בשטח

הכנסת סופיה לשימוש בארץ נעשתה רק לאחר פיילוט של מספר חודשים על ידי המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות ומד”א וכלל אלפי בדיקות. לצד פעילותה, עדיין מתבצעים תהליכי תיקוף בשטח, במטרה למנוע טעויות נדירות בביצוע פרוטוקול הבדיקה ובתפעול המכשיר. בהתאם לכך עורך הצוות של סופיה ישראל, בירור של נסיבות המקרה ולאחריו ריענון בהנחיות משרד הבריאות והוראות היצרן.

 

===

בימים האחרונים נשמעו קולות מסתייגים מהשטח עם ציפייה לרגישות יתר של הבדיקה, בהקשר זה יודגש כי הכנסת טכנולוגיות חדשות ללא קשר לתוצאות טובות או מצוינות, כרוכה לעיתים בהתנגדויות ונובעת ככל הנראה מחוסר היכרות עם יתרונות הטכנולוגיה, מטכנו פוביה או מרצון להישאר בעידן טלפון החוגה כשכל העולם התקדם לעידן הסמארטפון. חשוב לזכור, מדובר בטכנולוגיה חדשה שמראה ביצועים מרשימים יחסית ליתר החלופות הקיימות בארץ ובעולם. נכון להיום בעוד החיסון הוא עדיין בגדר תקווה והנגיף ממשיך להכות בכוחניות, סופיה מהווה חלופה איכותית ואמינה. זהו מאבק לחיים או למוות מול נגיף שמתפשט במהירות ולכן צריך נגדו אמצעי בדיקה מהירים. נכון, ישנם בעולם עוד אמצעים זריזים שנמצאים בתהליך פיתוח, אבל רובם עדיין בגדר הרפתקה שלא הוכחו מחקרית.

מחפשים שיגרת חיים בצל הקורונה: משלוח נוסף של מכשירי סופיה לבדיקות קורונה מהירות נחת אמש בישראל ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך