זו לא אלרגיה למזון: כל מה שחשוב לדעת על המחלה הנדירה הנקראת דלקת ושט אאוזינופילית

זו לא אלרגיה למזון אלא מחלה נדירה הנקראת דלקת ושט אאוזינופילית - תמונת אילוסטרציה

לקראת דיוני הרחבת סל הבריאות הנה 

בצל המאבק בנגיף הקורונה, מתכנסת בימים אלו הוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2021. לוועדה הוגשו כ-900 תרופות חדשות וטכנולוגיות מתקדמות והיא תפרסם את המלצותיה בסוף דצמבר 2020 לקראת שנת 2021 בהתאם לחוק בריאות ממלכתי.  לקראת דיונים אלו, הנה כל מה שחשוב לדעת על מחלה כרונית נדירה, אשר לאחרונה פותחה עבורה תרופה ייעודית.

דלקת ושט אאוזינופילית היא מחלה נדירה של המערכת החיסונית בגוף האדם. מדובר במחלה כרונית במהלכה מתרחשת הצטברות של אאוזינופילים שהם תאי דם לבנים, אשר תפקידם העיקרי במערכת החיסון הוא חיסול זיהומים. ההצטברות נגרמת כתגובה למזון, לאלרגנים או לריפלוקס חומצי (החזר קיבתי ושטי) ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך ברקמות הוושט. רקמת ושט פגומה יכולה לגרום לקושי ממשי בבליעת מזון ועל ידי כך לגרום למזון להיתקע בוושט, במהלך אכילה.

המחלה פוגעת באנשים בכל גיל, מכל מין ומכל מוצא אתני. במשפחות מסוימות קיימת נטייה לחלות במחלה ונטייה זו עוברת בתורשה. לעיתים אנשים הסובלים מדלקת ושט אאוזינופילית חולים גם במחלות אטופיות נוספות כגון אסתמה, אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) או אלרגיה למזון.

תרופה ייעודית שפותחה לטיפול בדלקת ושט אאוזינופילית - תמונת אילוסטרציה

תסמיני המחלה הינם צרבות חוזרות ונשנות שאינן מגיבות לטיפול, קושי בבליעה, קושי בהעברת המזון לקיבה, כאבי בטן וחזה, שלשולים וירידה במשקל. הטיפול המוצע כיום נחלק למספר אפשרויות, טיפול תרופתי, טיפול דיאטטי או שילוב של שניהם. הטיפול התרופתי הניתן עד היום הינו טיפול המעכב הפרשת חומצה בקיבה (PPI) או הכנה רוקחית של ג’ל המכיל סטרואיד שנלקח דרך הפה. לאחרונה פותחה תרופה ייעודית לטיפול במחלה המכילה את אותו הסטרואיד בצורת מתן ייחודית.

המחלה בישראל ובעולם נמצאת בתת אבחון משום שלעיתים החולים מאובחנים בטעות כסובלים מריפלוקס (החזר קיבתי ושטי) בעוד שהם סובלים מדלקת וושט אאוזינופילית ולכן אין במערכת הבריאות מספרים מדויקים, אולם על פי הערכה שיעור המחלה בישראל היא אחד מכל 5,000 אנשים מתמודד עם דלקת ושט אאוזינופילית.

מחפשים זו לא אלרגיה למזון: כל מה שחשוב לדעת על המחלה הנדירה הנקראת דלקת ושט אאוזינופילית ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך