לתרגל ולחזק את העצמות – תרגול צ’י קונג למניעת אוסטאופורוזיס

IMG_1339

כולנו יודעים שככל שמזדקנים אנחנו יותר מודעים לירידה בתפקוד הגופני שלנו, ולא רק.. רובנו מנסים למנוע תחלואה בעתיד ומפסיקים לעשן, מפסיקים לשתות, אוכלים בריא יותר, עושים ספורט ומאתגרים את המח עם סודוקו, תשבצים או משחקי חשיבה. בעצם, אנחנו משתמשים בשילוש הקדוש של פעילות גופנית, פעילות מנטלית ושינוי תזונתי כדי להגיע לגיל השלישי כשאנחנו בריאים יותר וחזקים יותר.

יש לא מעט דברים שניתן לעשות בכדי למנוע מצבים גופניים כאלה ואחרים ומחלות שעלולות להתפתח, ולא לחכות שתקרנה ואז לטפל בהן.

לא כולם מודעים להכנה שיש לעשות לקראת ההזדקנות ובעצם עושים את השינוי רק לאחר שאובחנו במחלה מסוימת או לאחר שחוו פציעה ושיקום ארוך. אוסטאופורוזיס, לדוגמא, היא אחת מהמחלות שאם לא תאובחן בזמן, תגרום לפגיעה חזקה יותר בגוף ותגביל את התפקוד היום יומי בצורה משמעותית.

אוסטאופורוזיס, מחלה שמתאפיינת בבריחת סידן והתדלדלות העצם היא אמנם מחלה שממותגת כמחלה נשית אבל כ- 25% מהגברים מעל גיל שישים יחוו אותה גם. רבים מניחים כי היות והעצמות בנויות מסידן, צריכה מוגברת שלו תמנע את המחלה, אבל זה לא מדויק.

צריכת סידן הוא לא הפתרון היחיד

מחקרים מראים כי צריכת סידן מוגברת לאו דווקא מחזקת את העצמות ומונעת את המחלה ובאופן מפתיע, דווקא במדינות בהן צריכת החלב (שידוע כמקור עשיר לסידן) גבוהה, יש יותר אנשים החולים במחלה. אספקת הסידן בכמות גדולה הינה משמעותית לגוף כעוברים ברחם ואחר כך כתינוקות אשר נבנית אצלם מערכת השלד. בגילאים מבוגרים יותר יש משמעות לא רק לכמות שצורכים אלא גם לכמות שנספגת בגוף. מעבר לצריכת כמות גדולה של סידן ואף תוספי סידן, תתפלאו או שלא, לגלות, שדווקא הפעילות הגופנית היא זו שתורמת לחיזוק העצמות על ידי תרגילים הדוחסים את העצם מחדש.

קיימות מגוון פעילויות ספורט המתאימות לחיזוק עצמות ואחת מהן היא תרגול צ’י קונג האהוב כל כך על בני הגיל השלישי היות והוא לא דורש מאמץ, וניתן לתרגול בישיבה או שכיבה.

אנשים רבים מתרגלים צ’י קונג כדי לחזק את הגוף ולהגביר את חיוניות העצם בתוך כלל הגוף.

 

ניתן לתרגל את הצ’י קונג בפני עצמו או בשילוב עם פעילות גופנית אחרת כמו צעידה, פילטיס או חדר כושר. הכל תלוי במידת כמידת הזמן והכוח שיש למתרגל.

צ’י קונג כתרופה מונעת

תרגול צ’י קונג פועל כמונע נפילות וכמחזק עצמות, על ידי כך שהוא מפעיל דחיסה מתונה על העצמות ומעודד את זרימת הדם וספיגת המינרלים בגוף, מחייה את הגוף ומעודד אותו לפעילות בונה ומחזקת. בכך הוא מצטרף לגורמים ומערכות רבות המשפיעות על צפיפות העצם מלבד תרגול גופני, כגון תזונה לא מתאימה או תופעות לוואי של תרופות.

הצ’י קונג תורם את חלקו דרך איזון כללי של כל המערכות בגוף ובאופן ספציפי לבניית העצם, באמצעות תרגול של תנוחות משוחררות החוזרות על עצמן ומפעילות דחיסה מתונה של משקל הגוף על העצמות. הריכוז והנשימות הנדרשות בעת ביצוע התרגול מפנות את תשומת הלב של המתרגל גם לחלוקת משקל נכונה בעת עמידה ותנועה ובעצם כך משפר את היכולת שלו להתמצא במרחב ולהימנע מנפילות. מלבד התמצאות טובה יותר במרחב, מתרגלי צ’י קונג סיפרו שהם חווים שיפור בהליכה היומיומית, שיפור ביכולת הנגינה, שיפור ביכולת הריקוד, ואף שיפור בכישורי הנהיגה שלהם.

 

הכנסת תרגול צ’י קונג שבועי באופן קבוע מציעה לנו הרגלים חדשים. מחזקת את הבטחון התנועתי הגופני והנפשי בחיי היומיום שלנו וגם מונעת מחלות כגון אוסטאופורוזיס.

 

בשיתוף עם זיוית קרגמן מדריכת צ’י קונג

מחפשים לתרגל ולחזק את העצמות – תרגול צ’י קונג למניעת אוסטאופורוזיס ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך