כל מה שאתם צריכים לדעת על העלאת קצבת נכות

תוכן ממומן

האם שוב רומסים את זכויות הנכים?

קרדיט shutterstock
העלאת קצבאות הנכים הפכה למטבע לשון שחוק. מדי כמה שנים יוצאים הנכים להפגנות, אמצעי התקשורת מסקרים, קמה ועדה מיוחדת, דנים, מחליטים אבל לא הרבה קורה בשטח. ההחלטה האחרונה על העלאת קצבת נכות האחרונה עוכבה במשך שנים מסיבות שונות, כאשר האחרונה שבהן הייתה היעדר תקציב מדינה משנת 2018, אותה שנה שבה תוקן חוק ביטוח לאומי.

ואולם, לאחר שנים של סחבת בתקציב המדינה האחרון תוקצבה העלאה של קצבאות הנכות והוחלט על יישום המתווה. כדי להבין לעומק מה המשמעות של כל המהלך חשוב להכיר את הרקע ובעיקר ולהבין מה היו הדרישות שהובילו למחאה האחרונה, שהייתה סוערת ומתוקשרת במיוחד.

מהלך משותף ואמיץ

מספר ארגוני נכים חברו יחד כדי להוציא לפועל את המהלך והם הצליחו להגיע להסכמה עקרונית על מתווה שייטיב עם בעלי המוגבלויות. על פי המתווה, תיקבע תוספת לקצבאות הנכות, קצבאות השר”מ (שירותים רפואיים מיוחדים), גמלת ילד נכה וגמלת תלות בזולת. בנוסף, קובע המתווה שאת קצבאות הנכים יש להצמיד לשכר הממוצע במשק, כך שיעודכנו מדי שנה לפי עלייתו – זאת כדי למנוע שחיקה בקצבה.

יתר על כן קבע המתווה שיש להעלות את גובה הדיסריגארד (הסכום שאדם שזכאי לקצבת נכות כללית יכול להרוויח ממקורות אחרים, מבלי שזה יפגע בקצבת הנכות שלו) עד לסכום של 5,300 ₪. זאת ועוד, הוחלט על הורדת הסף הרפואי לקבלת קצבת שר”מ מ 60% ל- 40% נכות רפואית, מתן תוספת לאימהות הזכאיות לקצבת שר”מ, ועוד.

ערב יורד על כנסת ישראל

קרדיט shutterstock

אילו החלטות קיבלה הוועדה?

החותמת הסופית למהלך של העלאת קצבת נכות התקבלה בעקבות הדיון בוועדת הרווחה בכנסת שבו אושרו ההחלטות הבאות: קצבת נכות כללית תעלה מסכום של 3,321, לסכום של 3,700 ₪. בנוסף, זכאים לשר”מ ייהנו מתוספת של 100-300 ₪ בהתאם לדרגה שנקבעה עבורם. גם גמלת ילד נכה תעלה מסכום של 2,608 ₪ והיא תעמוד מעתה על סכום של 3,000 ₪.

לעניין תלות בזולת קבעה הוועדה על הוספת דרגת ביניים של 112% עבור ילדים שצברו 8-9 נקודות במבחן תלות בזולת כך שיהיו זכאים לגמלה בסכום של 3,535 ₪. ילדים שנקבעה עבורם גמלת תלות בזולת בשיעור של 188% יהיו זכאים לגמלה בסך 5,641 ₪. בנוסף, החליטה הוועדה על העלאת סכום ה”דיסריגארד” ל-5300 ₪.

השינויים הללו ייכנסו לתוקף בין יולי 2021 לינואר 2022, כולל מענק רטרואקטיבי עבור הזכויות שאושרו ביולי 2021 ויינתן בנובמבר 2021. כל התוספות יעודכנו אוטומטית בקצבאות החל מחודש ינואר הקרוב. עם זאת, ייתכנו עיכובים בתשלומי התוספת בתחילת השנה ובמקרים אלו יתבצע תשלום רטרואקטיבי לא מאוחר מ 1.4.2022.

ארגוני הנכים מברכים על העלאת הקצבה לנכים, אולם נשמעים גם קולות אחרים. חלקם טוענים שהמתווה אינו מספק ואינו תואם את ההבנות שהושגו עם גורמים בממשלה. בנוסף, יש מי שטוענים שאי-יישום ההחלטה מאז שנת 2018, שנגרם בגלל הכנסת עצמה, הוא לא פחות משערורייה וכי אין להטיל את ההשלכות לכך על אוכלוסיית הנכים. יתר על כן, הדרישה להתאים את קצבאות הנכים לשכר המינימום בעינה עומדת ועל כך ייתכן ואף יתחדש המאבק.

עליית קצבאות הנכים היא בשורה חלקית, המביאה הקלה מסוימת למשפחות המתמודדות עם הקושי הגדול מכל: מחלה קשה, פציעה, מצב סיעודי או טיפול בילד נכה. עם זאת, הדרך להשגת שוויון ורווחה לאוכלוסיית הנכים עוד ארוכה וסביר להניח שבזמן הלא רחוק המאבק בנושא יתחדש.

מחפשים כל מה שאתם צריכים לדעת על העלאת קצבת נכות ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך