בונים את גופינו,סידן!

helth-insurance

מאיפה נקבל סידן?

הסידן הוא חיוני מאוד להתכווצות שרירים, הפעלת תאי זרע, קרישת דם, דחף עצבי, ויסות פעימות הלב ושמירת מאזן הנוזלים בתוך התאים. לחוסר סידן בגוף השפעות רבות על גופנו החל מאוסטאופורוזיס והסיכוי ללחץ דם גבוה ועד התפתחות סרטן המעי הגס.

על מנת לשמור על מסת עצם וצפיפות עצם תקינים חשוב לצרוך כמות מספקת של סידן ביום,  כאשר המקור העיקרי והזמין ביותר לקבלת סידן בכמות מספקת לגוף נמצא בתזונה שלנו אך הוא לא תמיד מספיק ולכן בהתאם למצב הרפואי ולגיל- מומלץ לשלב תוספי סידן וויטמין די.

מזונות עשירים בסידן:

במקום הראשון ברשימה נמצאים מוצרי החלב, שמעבר לכך שמכילים ידן בכמות גבוהה יחסית, יש בהם רכיבים כגון הלקטוז, שמייחסים להם פעילות שמשפרת את ספיגת סידן הסבילה במעי, על ידי כך שהם שומרים עליו במצב מסיס עד שהוא מגיע למעי הדק ונספג שם.

הטבעוניים והרגישים ללקטוז יוכלו לקבל את כמות הסידן היומית מירקות ירוקים כמו לדוגמא ברוקולי, קייל, תרד, כרוב, בצל ירוק, ארטישוק, סלרי, כרוב ניצנים, חסה, עלי לפת ועלי סלק.

גם בקטגוריית הקטניות לא חסרים מקורות לסידן- חומוס, אפונה, עדשים, שעועית ובראש הרשימה- סויה ומוצריה

גם באגוזים ושקדים ישנה כמות גבוהה יחסית של סידן- שקדים, אגוזי ברזיל, פיסטוק, ואפילו בטחינה משומשום מלא, חלבה, שעורה ושיבולת שועל.

במידה ואינכם צמחונים תוכלו לשלב בתזונה גם סלמון וסרדינים.

תזונה מאוזנת הינה משמעותית!

מעבר לצריכת מזונות עתירים בסידן, חשוב לדעת שישנם רכיבי תזונה, שמשפיעים לטובה ולרעה על הספיגה החוזרת של הסידן ועל ההפרשה שלו בכליות ובמתן שתן.

זרחן לדוגמא, מעלה את יכולת הספיגה החוזרת של הסידן, בצורה ישירה בכליות ובעקיפין דרך הורמון ה- PTH, מהשתן ומגביר את כניסת הסידן לעצמות וכך מפחית את כמות הסידן הנפלטת מהגוף בשתן.

לעומת הזרחן, עודף של חלבון מגדיל את אובדן הסידן בשתן. התופעה מתרחשת בעיקר כשאוכלים מזון שעשיר בחלבונים שמכילים חומצות אמינו המכילות גופרית. הגופרית גורמת לחמצת (אצידוסיס) מתונה בדם, שמגדילה את הפרשת הסידן בשתן.

גורמים נוספים להגברה מופרשת של סידן בשתן הם צריכה מוגברת של מלחים, קפאין, ואלכוהול.

החשיבות של תוספי סידן:

אין חשיבות למקורו של הסידן שכן רמת הספיגה של הסידן בגוף הינה בין 30-40% גם ממקורות מן החי והצומח וגם מתוספים.

התוסף הפופולארי ביותר בשוק הינו סידן פחמתי גבישי. חומר סידן זה מופק בעיקר מצדפות המכילות כמות גדולה מאוד של סידן פחמתי ומשמשות ללא מעט תרופות ותוספי תזונה למיניהם. תוסף זה נחשב לפופולארי ביותר מכיוון שהוא נבדק מחקרית והוכח שהוא מונע שברים ומגביר את צפיפות העצם באופן אקטיבי.

בטבליה אחת ישנה כמות של כ 500-600 מ”ג סידן לעומת כמות של כ200-300 מ”ג סידן בתוספים כמו סידן ציטראט, שגם הוא תוסף מוכר בשוק, שנחשב לעדיף בגלל מסיסותו הגבוהה מהסידן הפחמתי.

ויש גם גאווה ישראלית!

בישראל פותח תוסף סידן חדש -מסוג סידן אמורפי, המבוסס על ביו מינרל ייחודי בעל יתרון משמעותי בזכות יכולת הספיגה הגבוהה שלו בגוף, שהוכחה במחקרים קליניים כעד פי 4.6 יותר מתוספים אחרים ומסידן הנצרך במזון.

על מנת למנוע מצב של החלשות עצמות באופן משמעותי וירידה מצטברת במסת העצם מומלץ להגיע לבדיקה יזומה אצל הרופא המטפל, לבנות תפריט מאוזן המכיל סידן וויטמין די, ובהתאם לנחיצות ליטול תוספי סידן. יחד עם אורח חיים בריא ומאוזן יקטינו עד מניעה את הסיכון לחלות במחלות עקב מחסור בסידן בגוף.

ד”ר יגאל בלום סגן נשיא מו”פ (מחקר ופיתוח) אמורפיקל

מחפשים בונים את גופינו,סידן! ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך