התפתחות העובר בהתאם לשבועות ההריון

תוכן ממומן

21743823_6457326

קרדיט: FREEPIK

במסע המרתק והמופלא בו תא קטנטן מתפתח לחיים חדשים, איברי העובר מתפתחים בהדרגה ומתחילים לתפקד עצמאית. תחילת המסע היא בפגישה בין זרע אחד מובחר לבין ביצית יוצרת חיים, הזרע מפרה את הביצית והתא עובר חלוקה לשניים ובהמשך ל-4, 8, 16 וכך הלאה, עד שנוצר גוש תאים הנקרא בלסטוציסט. העובר מתפתחת ברחם במהלך 40 שבועות ההריון והתוצאה הסופית היא לידת התינוק, כלומר אדם חדש.

התפתחות העובר לפי שבועות ההריון

את ההריון אפשר לספור לפי שבועות, חודשים או טרימסטרים. הרופאים בדרך כלל סופרים שבועות הריון וכך קל יותר לנשים לעקוב אחד התפתחות העובר ולעבור את הבדיקות הנדרשות בכל שבוע.

שבוע 5-2 – בשלב זה הביתית מופרית והתא שנוצר עובר חלוקה מהירה. הסימנים הראשוניים של ההריון מתחילים להופיע ובשבוע ה-5 לחיי העובר הלב מתחיל לפעום.

שבוע 10-6 – בשבוע ה-6 להריון מתחילות הבחילות, העובר מגיע לאורך של כ-8 מ”מ ואיברים חדשים נוצרים כמו הכבד והכליות. בשלב זה עוברים בדיקות אולטרסאונד ובדיקת סקר גנטית.

שבוע 12-11 – הרחם ממשיך לגדול במהירות, העובר מגיע למשקל של 12-7 גרם, הוא נושם ונושף נוזל מי שפיר וגם האוזניים שלו מתחילות לצמוח ולבצבץ בצידי ראשו. עד סוף השבוע ה-12 להתפתחות העובר כל האיברים ומערכות הגוף נוצרים ומתגבשים.

שבוע 15-13 – בשבועות אלה של ההריון הבטן תופחת והעובר ממשיך להתפתח במהירות. הוא מגיע למשקל של כ-100 גרם ואיבריו ממשיכים להתפתח, כאשר הכליות מתחילות לייצר שתן, האצבעות נפרדות ואיברי מערכת העיכול פועלים בהרמוניה. בשלב זה ניתן לבדוק את מינו של העובר.

שבוע 22-16 – הרחם ממשיך לגדול וכבר מגיע לגובה הטבור. העובר ממשיך להתפתח ברחם בקצב מואץ, משקלו בסוף השבוע ה-22 מגיע לכ-400 גרם, ובשלב זה האם יכולה להתחיל להרגיש את תנועותיו. העובר כבר שומע ועיניו עדיין עצומות. בשלב הזה העובר מתחיל להתכסות בחומר שומני הנקרא ורניקס, ורוב הזמן הוא ישן.

שבוע 27-23 – בשלב זה ניתן להרגיש היטב את תנועות העובר המתפתח ברחם, הריאות שלו מתפתחות במהירות, למרות שהן עדיין אינן בשלות לנשימה, ואיבריו כבר מעוצבים. מוחו של העובר מתפקד והוא יכול לראות ולהריח.

שבוע 31-28 – בשלב זה תנועות העובר מורגשות היטב והן מגיעות לשיאן. העובר מגיע למשקל של כ-1,800 גרם ולקראת סוף השבוע ה-28 להריון הריאות של העובר מפרישות סורפקטנט הנחוץ לנשימה תקינה.

שבוע 35-32 – העובר מגיע למשקל של 2,000 עד 2,500 גרם, בשלב זה פלומת השיער המכסה אותו מתחילה לנשור, העובר פוקח את עיניו כאשר הוא ער ורקמות השומן בגפיים מתפתחות.

שבוע 39-36 – העובר שוקל יותר מ-2,500 גרם, כ-50% מהנשים יולדות כבר בשבוע ה-39 להריון, וקצב התנועות של העובר יורד בגלל שאין לו מקום לזוז.

שבוע 40 ומעלה – כשליש מהנשים טרם ילדו, ובסוף השבוע ה-42 מתחילים בזירוז הלידה.

לסיכום, יש כ-40 עד 42 שבועות הריון, בכל שבוע העובר מתפתח והאם צריכה לעבור בדיקות שונות כדי להבטיח הריון תקין.

מחפשים התפתחות העובר בהתאם לשבועות ההריון ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך