סימני מתיחה- כל מה שאתם צריכים לדעת

צילום:ד"ר מרטיו ריי

העור שלנו מורכב מסוגים שונים של סיבים כמו סיב הקולגן שתפקידו לגרום לעור להיות אלסטי ולהימתח. כאשר העור נמתח מעבר ליכולת הטבעית שלו, נגרמת פגיעה בסיב הקולגן ונוצרת רקמה צלקתית שיוצרת סימני מתיחה. 

סימני מתיחה אמנם לא גורמים לנזק כלשהו בעור אך מכיוון שמדובר באיבר הגדול ביותר בגופינו ובאיבר חיצוני- רוב האנשים שיש להם סימני מתיחה ישמחו לטשטש אותם עד כמה שאפשר ואם ניתן- להעלימם לגמרי.

אצל מי מופיעים סימני מתיחה?

סימני מתיחה מופיעים אצל אנשים שמשקלם משתנה באופן קיצוני ומהיר (דיאטה קיצונית, עלייה מהירה במשקל), נשים בהריון אשר עורן נמתח יותר ככל שהרחם גדלה יותר, מתבגרים אשר גופם משתנה במהירות ובתכיפות וכן אצל מבוגרים אשר עורם מאבד מהאלסטיות שלו.

סימני המתיחה מופיעים באיזור הבטן, הירכיים, הישבן, החזה וגם בידיים. למרות שלא ניתן למנוע מהם לגמרי מלהופיע- בהחלט אפשר לטפל בהם לאחר שהם מופיעים- כל עוד עושים זאת בצורה מקצועית וכמה שיותר מהר לאחר הופעתם.

מתי הזמן הנכון לטפל בסימני מתיחה?

למרות הדעה הרווחת- הזמן הנכון ביותר לטפל בסימני המתיחה היא לאחר הופעתם כאשר צבעם עדיין נוטה לורוד אדום ועוד לא הפך לרקמה צלקתית לבנה.

בין אם מדובר בסימני מתיחה שנוצרו עקב הריון או עקב שינויי משקל מהירים ודרסטיים, חשוב ביותר לטפל בהם מיד לאחר הופעתם.

במידה ותכננתם תהליך הרזייה חשוב שתוסיפו לסופו של התהליך טיפול בסימני מתיחה בכדי שלא יהפכו ללבנים ויישארו כצלקת בעור.

כמו כן  למרות שרוב הרופאים נזהרים מטיפול בנשים לאחר לידה- בעיקר במקרים בהם מדובר בנשים אשר מניקות, כיום אין לכך סיבה רפואית מוכחת שכן ישנם טיפולים בטוחים לנשים מיד לאחר הלידה- כל עוד היא אינה מניקה.

צילום:ד”ר מרטיו ריי

מה הן השיטות לטיפול בסימני מתיחה?

טיפול בסימני מתיחה על ידי חומצה:

חומצת הרטינול (רטין A) הינה חומצה אשר במינון נמוך הינה בטוחה לעור. היא חודרת לעומק רקמת העור ושוברת את הסיבים של הקולגן אשר כבר הפכו לצלקת.  לא ניתן להשתמש בשיטת טיפול זו כאשר מדובר באישה הריוניות או מניקה והתוצאות הן כ-30% העלמה של הסימנים. חשוב להתייעץ עם קוסמטיקאית בכירה או רופא  מומחה טרם שימוש בחומצה- ישנם מינונים אשר קוסמטיקאית יכולה לטפל בהם וישנם מינונים שרק רופא מורשה.

טיפול בסימני מתיחה על ידי דרמה רולר :

גם בשימוש במכשיר הדרמה רולר מחדירים לעור את חומצת הרטינול. החומצה מוחדרת על ידי הרולר עצמו שעליו מחטים קטנות ודוקרניות אשר פוצעות את העור בצורה מינימאלית ומיקרוסקופית. ניקוב העור בעומקים שונים ובמקומות שונים  גורם לייצור חדש של תאי קולגן ואלסטין אשר מביאים לטשטוש סימני המתיחה והתחדשות העור. 

התוצאות המתקבלות אינן אחידות תמיד בכל האזורים, אך הן טובות יותר ככל שמבצעים את הטיפול יותר פעמים, מינימום חמישה טיפולים עם מרווח של חודש ביניהם.

עם זאת יש לקחת בחשבון שמדובר בטיפול יחסית כואב יותר מטיפולים אחרים.

טיפול בסימני מתיחה על ידי פילינג כימי:

בטיפול על ידי פילינג כימי נעשה שימוש בחומר פעיל שהוא בעצם חומצה בריכוז משתנה בהתאם למצבם של סימני המתיחה. כאשר ריכוז החומר הפעיל אינו יותר מה20% את הפילינג הכימי ניתן לבצע אצל הקוסמטיקאית כאשר מעבר לכך ניתן לבצע אותו רק אצל הרופא.

טיפול בסימני מתיחה על ידי גלי רדיו:

הטיפול בגלי רדיו הינו טיפול מוכר שאינו כואב וניתן לבצע אותו גם אצל נשים מיד לאחר לידה (כל עוד אינן מניקות).

ישנם שני סוגים של גלי רדיו המשמשים לטיפול בסימני מתיחה-

גלי רדיו פרקצי=ונליים- הסרה חלקית של הרקמה המצולקת שמביאה להתחדשות טבעית של הרקמה הבריאה והחלמה של העור באזור.

גלי הרדיו הלא פרקצונליים-חימום הרקמה לטמפרטורה גבוה במיוחד אשר מפחיתה את הסימנים ומחדשת את הרקמה באזור.

החימום נעשה על ידי שימוש במכשיר לייזר אשר מכווץ את העור ומייצר פיגמנטים חדשים המטשטשים את סימני המתיחה באופן משמעותי וגורמים להתחדשות הרקמה באזור המטופל. השיטה אינה כואבת ואינה פולשנית כלל ומצריכה חמישה טיפולים בלבד לצורך שיפור משמעותי.

לפני בחירת הטיפול יש להתייעץ עם קוסמטיקאית או רופא מומחה לצורך התאמת השיטה המתאימה ביותר למצב הקיים, כמו כן חשוב לבצע את הטיפול במקום מוסמך עם אנשי מקצוע מוסמכים המבצעים את הטיפול עם מכשור חדש ואיכותי שכן תוצאות הטיפול משתפרות בהתאם.

ד״ר קייזרמן כתב בשם קליניקת Glow Clinic

מחפשים סימני מתיחה- כל מה שאתם צריכים לדעת ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך