טרשת נפוצה- זיכרון וחשיבה

Capsule-250x140-1

בעיות זיכרון, קשיי שליפה מהזיכרון והאטה בחשיבה הם תופעות מוכרות אצל החולים בטרשת נפוצה. רובם, בשלב כלשהו של המחלה, יתקשו לזכור פרטי מידע, לעקוב אחר שיחות המתנהלות ואף עלולים להתקשות בביטוי צרכיהם.
כאשר נפגעת היכולת הקוגניטיבית שלנו, המאפשרת לנו ללמוד מידע חדש, לזהות פרטים ולהתבטא, משתנה עד בלי היכר יכולת ההתמודדות היומיומית שלנו ודברים שעד כה נראו לנו פשוטים לביצוע הופכים לקשים עד בלתי אפשריים.
השפעת הטרשת הנפוצה על הזיכרון והחשיבה:
בין 45-60% מהחולים בטרשת נפוצה עתידים לסבול מקשיי זיכרון וחשיבה כאשר אצל רוב החולים מדובר בקשיים קלים עד בינוניים אך עדיין כאלה המשפיעים על התפקוד היומיומי שלהם.
מחלת הטרשת הנפוצה מאופיינת גם בפגיעה בתאי עצב ולא רק בהולכה של הזרם בין עצב לעצב. ככל שהפגיעה במערכת משמעותית יותר, כך הצפי לפגיעה גדולה יותר ביכולת הקוגניטיבית של אותו אדם.
נוספת על כך תופעת הסטרס, תשישות, חרדה ודכדוך שחולים רבים במחלות הכרוניות חשופים אליה, אשר אם אצל אדם בריא, שינויים רגשיים אלה עלולים לגרום לבעיות בזיכרון וחשיבה זמניות, אצל החולה בטרשת נפוצה הם עלולים אף להחריף את מצבו.
כיצד ניתן להתמודד עם מצב של ירידה ביכולות הקוגניטיביות:
– חולים רבים עסוקים במחשבה על כיצד יתמודדו עם אי יכולת התפקוד ביומיום שהם עלולים להגיע אליה, או לחוסר היכולת לבצע מטלות פשוטות שעד כה ביצעו לבד וכעת הם זקוקים לסיוע של אדם נוסף.
בעוד העיסוק בנושא הוא מובן ונורמלי, לעיתים חולים מפסיקים לבצע פעולות או להשתתף בפעילויות שעסקו בהם עד כה, שדווקא עזרו להם לשמור על החיוניות והעירנות שלהם.
הפסקת פעילות כמו עבודות בית שבשגרה יכולות דווקא להוביל למצב של הידרדרות במצב הפיזי והנפשי של החולים ולכן ההמלצה היא לשמר את הפעילות עד כמה שניתן גם בסיוע אדם נוסף המלווה ומסייע.
– עוד לפני ההידרדרות הקוגניטיבית מומלץ להקפיד על פעילות לתרגול המח במשחקי חשיבה, זיכרון ומפגשים חברתיים המעודדים אותנו לתגובה ועירנות.
שיבושים בזיכרון או ביכולת החשיבה, גם הקלים ביותר שלא היו קיימים קודם לכן עלולים בהחלט להפתיע את בני המשפחה ולטלטל, אך יש לזכור שמדובר בתהליך צפוי למתמודדים עם המחלה ושניתן להקל ולהתמודד עם תופעות מסוג זה. עם תחילת אבחון ההידרדרות, מומלץ לפנות לרופא המטפל לבדיקה. אמנם לרוב הסיבה לתופעות אלה היא התקדמות המחלה אך לעיתים מדובר בגורמים אחרים שניתן לנטרל אותם – כעומס רגשי ודכדוך, עייפות קשה, תסכול – תנאים שניתן להשפיע עליהם ולהקל על החולה.
שיפור קוגניטיבי משמעותי על ידי נטילת תוסף ‘ננו אומגה 5’
אפקטיביות נטילת תוסף חומצת שומן “ננו אומגה 5” המבוסס על נוגד החמצון החזק ביותר בטבע – אומגה 5 המופק מזרעי רימונים, נבחנה לאחרונה על חולי טרשת נפוצה. זאת, לאחר שנמצאה לתוסף השפעה מיטיבה בזיכרון, עירנות ושיפור בתפקודי המח, בקרב האוכלוסיה הבריאה וכן בקרב הסובלים מדמנציה האופיינית לבני הגיל המבוגר.
במחקר שבוצע במרכז לטרשת נפוצה בהדסה עין כרם בהשתתפות חולים – גברים ונשים בשלב בינוני של המחלה, נמצא לאחר שלושה חודשי טיפול בתוסף מזון “ננו אומגה 5″ שיפור קוגניטיבי של 12% בתפקודי המח כזיכרון, זכירת מילים, הקשרים בשפה, הבנת טקסט ועוד – שיפור זה נשמר גם כ- 3 חודשים לאחר הפסקת הטיפול בתוסף.
זהו מחקר ראשון מסוגו שבחן טיפול ב”הידרדרות השקטה” של המחלה – היא הפגיעה הקוגניטיבית. פיתוח תוסף תזונה “ננו אומגה 5” מהווה פריצת דרך בשל זמינות הטיפול לציבור הרחב, האפקטיביות המוכחת בקרב החולים והאפשרות להיעזר בתוסף אף כאמצעי המסייע במניעה או הפחתת היקף הנזק המצטבר לתאי המח ולא רק לטיפול לאחר אבחון הפגיעה בתפקוד.
יצוין כי לא ניתן להתייחס לכלל החולים בטרשת נפוצה כמכלול. קיימת שונות בהתפתחות המחלה בין האחד לשני וכנ”ל גם ביחס להיקף הפגיעה הקוגניטיבית. כן חשוב לציין שניתן לשפר את איכות חיי החולה ולכן כדאי לפנות לאבחון והתאמת טיפול ברגע שהסימנים מתחילים להופיע. עם הנתונים החדשים ותוצאות המחקרים ניתן בהחלט לחזות שיפור משמעותי באיכות חייהם של אותם חולים.

מחפשים טרשת נפוצה- זיכרון וחשיבה ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך