דלקת בקיבה (גסטריטיס) – גורמים, תסמינים ודרכי התמודדות

תוכן ממומן

1

קרדיט: envato

הקיבה מקבלת על עצמה כמה תפקידים חשובים מאוד בגוף, לרבות אחסון של המזון, ויסות הקצב בו המזון עובר מהקיבה למעי הדק, פירוק המזון (לאחר הפירוק הראשוני הנעשה בפה) ועוד. רירית הקיבה היא אחד החלקים החשובים בה. היא אחראית להפרשת החומצה הרירית, המהווה חלק חשוב מאוד בתהליך העיכול. לרירית שכבת הגנה מיוחדת שאמורה למנוע ממנה להיפגע מהחומצה המופרשת על ידה. פגיעה בשכבת ההגנה עלולה לגרום למצב של דלקת בקיבה, או בשמה הלועזי: גסטריטיס.

במאמר הבא נציג את כל מה שחשוב לדעת על הדלקת הנפוצה ועל האופן בו תוכלו לנצח אותה באופן טבעי ולהשיב לעצמכם את איכות החיים.

מהי דלקת בקיבה?

דלקת בקיבה, כאמור, מתפתחת בתאי הרירית הנמצאים בקיבה. לעיתים הגורם הראשוני יהיה חיידק, או באופן פרטני יותר: חיידק הליקובקטר פילורי. חיידק זה נמצא באופן טבעי בקיבה של כמעט כל אחד ואחת מאיתנו, אולם במצבים שונים יוצא משליטה ועלול להזיק לגוף בדרכים שונות. עם זאת, יש להדגיש שהקשר בין החיידק לבין תופעות שונות במערכת העיכול עדיין לא הוכח באופן מלא.

יש מקרים בהם אורח החיים של האדם גורם לדלקת בקיבה, או לפחות מחמיר אותה. שימוש בתרופות מסוימות דוגמת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, נטילת תרופות סטנדרטיות להפחתת כאבים או שתייה מוגברת של משקאות אלכוהוליים עלולים לגרום לדלקת קיבה אקוטית.

זנים שונים של גסטריטיס עלולים להיגרם מסיבות מגוונות, לרבות:

  • גסטריטיס עקב דחק חריף – מתפתחת עקב פציעה או מחלה
  • גסטריטיס איכולית כרונית – מחלה הנוצרת עקב חומרים המגרים את הקיבה, לרבות שימוש ממושך בתרופות או צריכה מוגבכרת של משקאות אלכוהולייים
  • גסטריטיס נגיפית/פטרייתית – נגרמת בחלק גדול מהמקרים מחולשה של המערכת החיסונית
  • גסטריטיס אאוסינופלית – מחלה שמתפתחת עקב תהליך אוטו אימוני המתפתח בגוף, מביא לדיקוק של הקיבה ולהרס של תאים האחראים על ייצור אנזימים וחומצה

ייתכן קשר בין דלקת בקיבה לבין מצבים אחרים הקשורים למערכת העיכול, לרבות רפלוקס.

התסמינים העיקריים של גסטריטיס

דלקת בקיבה עלולה לגרום למגוון תסמינים, גם אם בחלק גדול מהמקרים קשה לייחס אותם דווקא למחלה הזו. בין השאר, מדובר בשלב ראשון בסימפטומים דוגמת כאבי בטן (בעיקר בחלק העליון שלה), בחילות והקאות, תחושת שריפה, תחושת מלאות שעלולה ללוות את האדם גם ימים ועוד.

בשלבים מתקדמים יותר, או כאשר המחלה ממשיכה להתפתח בגוף, ייתכנו גם דם בצואה, הקאת דם, יציאות שחורות, גזים, גיהוקים, פריחה על גבי העור ועוד.

איך מאבחנים את המחלה?

אבחון דלקת בקיבה ייעשה בדרך כלל כאשר יש חשד שהאדם סובל מהבעיה, בין אם עקב התסמינים שצוינו מעלה ובין אם מעצם היותו בקבוצת סיכון כזו או אחרת. לעיתים קרובות המחלה מתגלה באופן מקרי במסגרת בדיקת סקר כללית, או כאשר בודקים האם האדם סובל מבעיה או ממחלה אחרת במערכת העיכול שלו.

האבחון מתבסס על מספר כלים מרכזיים. כדי לראות האם מקור הבעיה הוא בחיידק הליקובקטר פילורי, צפוי להיעשות מבחן נשיפה. בחלק מהמקרים, מוחלט משיקולים כאלה ואחרים לבצע בדיקת דם או בדיקת צואה, לצד או במקום מבחן הנשיפה.

את התשובה המלאה לגבי הימצאות הדלקת ניתן בדרך כלל לקבל רק לאחר שמבצעים גסטרוסקופיה. את הבדיקה מבצעים תחת טשטוש, ובמהלכה מחדירים לקיבה צינורית דקה המחוברת למצלמה זעירה. הרופא המאבחן יכול ללמוד דרך התמונה המתקבלת על גבי המך מה מצבה של רירית הקיבה והאם יש בעיה הדורשת טיפול. יש מקרים בהם הגורם המטפל יבחר לבצע בירור מעמיק לגבי הבעיה השורשית שעלולה להביא לדלקת או להחמיר אותה, תוך תקווה שפתרון שלה יקל על הדלקת או אפילו יעלים אותה לחלוטין.

דרכי הטיפול בדלקת קיבה

טיפול בגסטריטיס נעשה בשיטות שונות, כאשר שילוב בין מגוון כלים הוא שכיח. ברפואה הקונבציונלית הטיפול מתמקד בדרך כלל בהפחתת רמת החומציות, באמצעות תרופות שונות.

בשנים האחרונות, חלה עלייה משמעותית בביקוש לטיפולים מהקשת הרחבה של הרפואה המשלימה לבעיות במערכת העיכול, כולל דלקת קיבה. ניתן להקל משמעותית על מצב הקיבה באמצעות שינויים תזונתיים, הן בתפריט והן מבחינת הרגלי האכילה. כך למשל ההמלצה הברורה לאנשים החווים דלקת בקיבה היא לאכול ארוחות קטנות במרווחים הגיוניים ולהקפיד על לעיסה מלאה של המזון.

רצוי לבנות תפריט תזונתי בהתאמה אישית מלאה, המבוסס בין היתר על ירקות ופירות, קטניות ואגוזים, חליטות צמחים ועוד. חשוב באותה מידה להימנע ממזונות שעלולים לגרום לגירוי בלתי רצוי של הרירית, ביניהם מאכלים שומניים או מלוחים, מזון מהיר על סוגיו, מזונות בעלי רמת חומציות גבוהה, משקאות ומאכלים בעלי כמות גבוהה של קפאין ועוד.

מחפשים דלקת בקיבה (גסטריטיס) – גורמים, תסמינים ודרכי התמודדות ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך