דברים שלא ידענו והגיע הזמן שנדע על מאכלי חורף

pexels-photo-539451

המעבר לשעון חורף ושינויי מזג האוויר משפיעים רבות על ההתנהלות שלנו בכללי ובין היתר על התזונה שלנו. תוסיפו לזה את הלחץ, המתח וחוסר השגרה של התקופה האחרונה וקיבלתם בלגן אחד גדול. ובכל זאת, כדאי ורצוי לעשות הכל בכדי לשמור על סוג של שגרה, בעיקר כשמדובר בתזונה שכן מאוד קל להיכנס למצב של אכילה רגשית מתוך שעמום וחוסר מעש או מתוך לחץ וחרדה, ולאפשר לדיכאון החורף להשתלט לנו על התאבון ועל שגרת האכילה שלנו.

מעבר לעובדה שבחורף הגוף דורש מאכלים מחממים יותר ומשביעים יותר מאשר בקיץ, תקופה זו ידועה בתור תקופה בה האכילה הרגשית נכנסת לתמונה. גם בלי הגבלות וסגר, בעונה הקרה מזג האוויר האפרורי והקר משפיע על הגוף שלנו מבחינה פיזית ומבחינה נפשית ומייצר שגרת אכילה והתנהגות שונה ואופיינית לתקופה זו. רגע לפני שמתקרר בחוץ ואנחנו נסגרים בבתים לשעות רבות וחשוכות ומתחילים לחפש בארונות במה להתנחם, הנה חמישה דברים חשובים ביותר על תזונת חורף שכדאי לדעת:

  1. מרקים, מאכל החורף הנפוץ !
    מרק יכול להיות גם מנה עיקרית שמכילה את רוב אבות המזון ולא רק כתוספת לארוחה או מנה “פשוטה” שמשביעה לפרק זמן קצר.
    רוב המרקים שמכינים מבוססים על ירקות והמון מים. זמן הפירוק של הירקות בגוף הוא יחסית מהיר ולכן הם משביעים לפרק זמן קצר ולכן אחרי פרק זמן קצר מרגישים רעב ורוצים לאכול שוב.
    בכדי להפוך את המרק “הקל והפשוט” לארוחה מלאה חשוב לשלב בתוכו דגנים מלאים וקטניות שמהווים חלבון צמחי מלא ומספקים ביחד לגוף את רוב הוויטמינים ומינראליים כגון : קבוצת ויטמיני B , אשלגן , מגנזיום וברזל.

ואם כבר מכינים מרק, אז גם לצבע יש עדיפות! מרק כתום עדיף על שאר המרקים מכיוון שהוא מכיל כמות רבה יחסית של בטא קורטן שמחזק את מערכת החיסון ומספק לגוף אנרגיה.

  1. אותם ירקות רק בצורה אחרת

בתקופת החורף רצוי לאכול את הירקות מאודים, מבושלים או בתנור .
הסיבה היא שלירקות יש אפקט מקרר, כלומר הם מורידים את הטמפרטורה של הגוף, וכדי שזה לא ישפיע על הגוף בחורף , רצוי להחליף חלק מהירקות הטריים בירקות מאודים ששומרים על הערך התזונתי שלהם, מבושלים או בתנור .
ההחלפה לא תפגע בכמות הירקות המומלצת לצריכה ואף תקוון את התפריט היומי והשבועי .
לדוגמא : ניתן להכין סלט חם במקום סלט חיי, כרובית בתנור כתוספת של ירק לארוחה, ירק בתנור (בטטה או תפו”א) כנשנוש בריא (ואפשר גם אדממה) ..

  1. שימוש בתבלינים מחממים
    התבלינים הם תוספת מעולה לתבשילים . הם גם וסיפים טעם וגם משפיעים על הגוף מבחינה בריאותית. תבלינים יכולים להשפיע על מערכות הגוף בדגש על מערכת החיסון, מערכת העיכול ומערכת לב וכלי הדם.

קינמון, ג’ינג’ר ורוזמרין  לדוגמא הם תבלינים מחממים ונפוצים מאוד בתבשילים חורפיים, למעשה הם משפיעים על זרימת הדם בגוף, מעלים את הטמפרטורה והם בעלי סגולות רפואיות שונים שמסייעים במצבים שונים כגון השפעה על מאזן הסוכר (קינמון), השפעה על הקשב והריכוז (רוזמרין) ותמיכה במערכת העיכול (ג’ינג’ר) .

עם זאת, חשוב לדעת שתבלינים אלה פחות מומלצים בקרב ילדים קטנים מתחת לגיל חמש, מהסיבה שגופם רגיש ואף יכול להגיב בצורה שונה ממבוגרים. תבלינים אלה מכילים חומרים פעילים מרוכזים אשר משפיעים על הטמפרטורה של הגוף ועל עוד מערכות ואם צורכים אותם במינון גבוה יחסית לגוף הילד אז ההשפעה תהיה חזקה מדי ואף עלולה לגרום לתופעות שונות כמו קשיים בהירדמות ועוד.

  1. צמחי חליטה כמשקה מחמם
    חליטות צמחי מרפא נפוצות בחורף בין אם אנחנו לא מרגישים טוב או פשוט רוצים להתפנק ולהתחמם. חשוב לדעת שישנם צמחי חליטה שונים ומגוונים שניתן להשתמש בהם בצורה חופשית וגם לתת אותם לילדים ואחרים שמומלץ ואף רצוי להימנע מהם בשל השפעתם על הגוף .
    דוגמאות לכך הן:
    – נענע (צמח חליטה נפוץ) שמוריד את הטמפרטורה של הגוף ולכן פחות רצוי להשתמש בו החורף ..
    – מרווה (צמח חליטה ידוע על פי המסורת כמטפל בכאבי בטן) אך שימוש בו במינונים שונים יכול לגרום לעצירות וחוסר שקט בבטן ..

-שיבא | לענה (צמח נפוץ מאוד) ישנם אנשים מבוגרים שרגישים לצמח הזה מבלי להיות מודעים וילדים יכולים לפתח תגובה לא רצויה בזמן השימוש ..
אז באילו צמחים כן כדאי ורצוי להשתמש? צמחי מרפא מומלצים לשימוש גם בקרב ילדים כחליטה :
זוטא לבנה | קמומיל | לואיזה | עשב לימון | מליסה ועוד .

  1. צריכת סוכרים, פחמימות פשוטות וחורף
    צריכת הסוכרים והמתוקים משפיעה על מערכת החיסון, מערכת העיכול ומערכות אחרות , דבר שיכול להחליש את הגוף בחורף ולגרום לו להיות חשוף יותר למחלות או מצבים גופניים שונים לא רצויים (כגון, חולשה, עייפות ושינויים במצב רוח). על מנת למנוע זאת יש לשים לב לצריכת הסוכרים, המתוקים והפחמימות הפשוטות בחורף ואף להחליף אותם במתוקים וסוכרים בריאים ומחזקים .
    מזל הטבע מספק לנו סוכרים שונים טבעיים שאת חלקם הגדול הגוף יכול ויודע לפרק באופן טבעי, כמו פירות, שניתן להכין מהם פודינג’ בלי תוספת סוכר או לאפות אותם בתנור, סילאן טבעי ותמרים, מייפל טבעי, דבש ועוד .

בעזרת מתוקים אילו נוכל להכין מתכונים בריאים ומחזקים ואף להפוך אותם לארוחה וקינוח משביעים ומחזקים במקום ממתקים ומאפים עתירי סוכר.

מחפשים דברים שלא ידענו והגיע הזמן שנדע על מאכלי חורף ?

מחפשים רופא/מנתח?

פורטל מדיקלו הינו בלוג על רפואה ומשמש גם כאינדקס רופאים והמכיל תכנים בתחומי הבריאות, רפואה משלימה מונחי רפואה ומידע על מחלות מכל סוג כמו כן גם תרופות. המידע אשר נמצא באתר, התמונות וכל התכנים המופיעים במדיקלו נועדו למטרת אינפורמציה בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם מומחה. שימוש בפורטל מדיקלו אינו מחליף ייעוץ רפואי ואף רצוי כי המשתמש והגולש ילכו לקבלת ייעוץ על ידי גורם רפואי מוסמך